Co otrzymam po wybraniu projektu logo?

Pytacie nas o to, co konkretnie otrzymacie po ostatecznej akceptacji projektu logo?  Wybranie odpowiedniego logo, które będzie odzwierciedlało działalność firmy a także odpowiadało naszym gustom, to nie wszystko. Niezmiernie ważne jest, aby finalnie otrzymać profesjonalny pakiet plików logo, które będzie można bez przeszkód wykorzystać bez względu na potrzeby.

Cóż z tego, że otrzymamy wspaniały projekt logo, kiedy ze względów technicznych nie będziemy mogli go wykorzystać w przyszłości?

Aneta, która od niedawna prowadzi kwiaciarnię w Krakowie, poprosiła nas o przygotowanie logo dla swojej nowej działalności. Jednak nie do końca wiedziała, czego może oczekiwać. Zapytała nas o tę właśnie kwestię.

Otworzyłam kwiaciarnię. Chciałabym mieć dla niej jakieś logo. Nie jestem jednak pewna co otrzymam i jak będę mogła z tego korzystać?

Rzeczywiście, test to bardzo ważne pytanie. Projektowanie logo to proces rozłożony na kilka kluczowych etapów. Krótko mówiąc będą nimi zebranie informacji, przygotowanie propozycji, modyfikacje, przekazanie gotowego logo.  Pierwszy krok to zebranie informacji dotyczących branży i wskazówek mówiących o tym jak logo powinno wyglądać. Kolejny to przygotowanie propozycji i przedstawienie ich klientowi wraz z przykładowymi wizualizacjami. Następnie wykonywane są ewentualne poprawki bądź nowe propozycje logo. Finalnie wybrany przez klienta projekt logo przygotowywany jest w postaci pakietu plików graficznych gotowych do różnego wykorzystania w zależności od potrzeb w właściciela danej firmy.

Wybrane przez klienta logo powinno być przekazane w pakiecie odpowiednich, profesjonalnych plików graficznych.  Można je przygotować stosując profesjonalne oprogramowanie graficzne. Pliki te możemy podzielić na dwie grupy: pliki rastrowe oraz pliki wektorowe.

 

Pliki rastrowe logo

Pierwsza grupa – pliki rastrowe – są powszechnie stosowane np. w Internecie lub dla potrzeb druku. Najprościej mówiąc są to pliki graficzne zbudowane z pikseli – tysięcy a nawet milionów malutkich, kolorowych punkcików, które łącznie tworzą obraz.

Do nich należą najbardziej popularne pliki JPG (z ang. Joint Photographic Experts Group). Są one najczęściej stosowane min. w Internecie, aparatach fotograficznych i innych popularnych urządzeniach, ponieważ zajmują stosunkowo mało pamięci. Ich zaletą jest także to, że mogą być wykorzystane do druku.

Kolejny rodzaj plików rastrowych to pliki PNG (ang. Portable Network Graphics). Są one wykorzystywane głównie na stronach internetowych ponieważ jedną z ich zalet jest to, że mogą zwierać „stopniową przezroczystość”. Tej cechy nie posiadają pliki JPG. Dzięki tej cesze grafikę (w tym np. logo) można nakładać np. na zdjęcia, różne tła itp.

Innym rodzajem plików rastrowych, najmniej popularnym jednak ważnym z profesjonalnego punktu widzenia są pliki TIFF. Posiadają one m.in. możliwość zastosowania przezroczystości. Nadają się one znakomicie do druku, ponieważ wykorzystują bezstratną kompresję a wydruki są wysokiej jakości. Ich wadą są dosyć duże rozmiary. Dotyczy to jednak takich projektów jak np. większe plakaty. Projekty logo w TIFF nie zajmują dużo miejsca. TIFFy nie znajdują też zastosowania w Internecie.

Klient, po zaakceptowaniu logo otrzymuje wszystkie z wymienionych rodzajów plików: wysokiej jakości pliki JPG (w wersjach dla Internetu RGB i do druku CMYK), PNG i TIFF z przezroczystym tłem.

Jest oczywiście jeszcze wiele innych rodzajów plików rastrowych. Jednak te przedstawione w tym artykule są najpopularniejsze i najpowszechniej wykorzystywane. Innych po prostu nie ma potrzeby przygotowywać a co za tym idzie opisywać w tym artykule.

Jednak pliki rastrowe to nie wszystko. Mają bowiem one tę zasadniczą wadę, że słabo się je skaluje (czyli zmniejsza lub zwiększa ich rozmiary). Nie wchodząc zbyt głęboko w szczegóły, pliki rastrowe ciężko wydrukować na malutkim znaczku a następnie na ogromnym banerze nie tracąc na ich jakości, wyrazistości. Nie jest także łatwo zmienić ich właściwości takich jak np. kolory. Gdyby ktoś chciał zmienić barwę logo w pliku rastrowym np. z zielonego na żółty, to choć jest to możliwe, to jednak bywa dosyć kłopotliwe a wyniki tej operacji mogą nie być w pełni satysfakcjonujące.

Wektorowe pliki logo

Adam, który potrzebował przygotować nowe logo dla swojej firmy zapytał:

Czy, gdy wybiorę logo, otrzymam jego wersję wektorową?

Odpowiedź na to pytanie brzmi – Oczywiście! Jednak czym są pliki wektorowe? Czy są one niezbędne w odniesieniu do projektu logo? Tutaj znów pada odpowiedź – Oczywiście!

Przejdźmy zatem do omówienia kwestii czym są pliki wektorowe. Są nimi pliki graficzne o bardziej profesjonalnym przeznaczeniu. Wśród nich wyróżniamy najpopularniejsze CDR (programu Corel), AI (programu Adobe Ilustrator) a także EPS oraz bardziej znany PDF. Nie są one przeznaczone do powszechnego użytku. Nie obejrzymy ich np. na stronach internetowych. Pełnią one jednak zasadniczą rolę, ponieważ są bardzo użyteczne i praktyczne. Jedną z ich podstawowych zalet jest skalowalność. To oznacza, że grafiki wektorowe np. logo będą dobrze wyglądały jako kilkumilimetrowe znaczki jak również olbrzymie znaki na wielkich bilbordach.

Dziesięciokrotne powiększenie fragmentu sygnetu logo Lighthouse Language Support. W lewym kwadracie grafika rastrowa – przy powiększeniu widać piksele. Z prawej strony powiększenie wersji wektorowej – krawędzie są gładkie.

Również łatwo można je edytować, czyli zmieniać ich właściwości takie jak np. zmiana koloru, przemieszczanie, dodawanie lub usuwanie elementów itp. Jednym słowem swobodnie można będzie je zmieniać. Ważne jest jednak, że aby móc je edytować należy posiadać odpowiednie oprogramowanie graficzne.

Zatem pliki wektorowe Twojego nowego logo będą doskonale nadawały się na umieszczanie ich w różnych projektach. Będą one umieszczane na wizytówkach, papierze firmowym, pojazdach, witrynach, szyldach, banerach, odzieży firmowej, opakowaniach – słowem wszędzie tam, gdzie będzie potrzeba. Do tego właśnie służą pliki wektorowe.

Nie musisz się przejmować tym, że z wyjątkiem pliku PDF, bez profesjonalnego oprogramowania graficznego nie będziesz mógł otworzyć plików wektorowych na swoim komputerze. Nie jest to potrzebne. Wystarczy, że przekażesz je do drukarni czy firmy wykonującej szyldy albo gadżety firmowe – specjaliści będą wiedzieli jak z nich skorzystać.

Podsumowanie

Po zaakceptowaniu projektu logo otrzymasz dwa rodzaje plików graficznych.

  • Logo w postaci plików rastrowych – JPG, PNG, TIFF. To te, które możesz obejrzeć na swoim komputerze bez dodatkowego, specjalistycznego oprogramowania graficznego. Będziesz je mógł także drukować dodając do różnych materiałów (np. ulotki). A także umieszczać w Internecie (np. na firmowej stronie internetowej, na Facebooku, Instagramie itp.)
  • Logo w postaci plików wektorowychAI, CDR, EPS i PDF. Są to wszystkie wymagane pliki, które będą wykorzystywać profesjonaliści przygotowujący wszelkiego rodzaju materiały dla Twojej firmy, od wizytówek, przez roll upy po wielkie bannery reklamowe.

Jeżeli potrzebujesz nowe logo dla swojej działalności – zapraszamy do współpracy. Otrzymasz pełen pakiet profesjonalnych, wysokiej jakości plików gotowych do wszelkiego zastosowania.
Napisz do nas